איזה משחקים אפשר לשחק עם סבא?

אם חיפשתם אחר פעילו משותפת עם אדם היקר לכם מכל, סבא שלכם, פעילות כזו שתהיה מאתגרת, אך מהנה ומעניינת ובעלת ערך מוסף – זה הזמן לגלות משחק קלפים מיוחד שבני הגיל השלישי אוהבים מאוד. אינספור מחקרים נערכו על לימוד ותרגול דרך משחק והממצאים חד משמעיים – מדובר בדרך נהדרת לרכוש מיומנויות ולשמר יכולות קיימות במסגרת חברתית שמשמחת וממלאת את החיים. לקראת הביקור הבא אצל הסבא האהוב, אלו כמה פעילויות שידברו אליהם ופשוט כיף לעשות ביחד.

מדוע כל כך חשוב לשחק עם בני הגיל השלישי?

עבור האוכלוסייה המבוגרת, משחק מאתגר קוגניטיבית ונגיש מציע דרך מעולה לשמור על ערנות, חדות מחשבתית וחיוניות. למעשה, מחקרים הראו כי מבוגרים שמגרים את מוחם באופן קבוע בפעילויות לימודיות, נוטים לקבל ציונים גבוהים בהרבה במבחני הזיכרון והקוגניציה התפקודיים. במילים אחרות, סביר להניח שאדם שנותן לך פייט ראוי במשחק רמי, מסייע גם לשפר את הזיכרון ואת חידוד המחשבה והדמיון.

גם האלמנט החברתי הוא בעל חשיבות מכרעת. תחושת ה"ביחד" והאווירה הנלווית למשחק משותף עשויות להיות חשובות לא פחות לבריאות האדם היקר לך. מבוגרים המנהלים מערכות יחסים חברתיות חזקות נוטים פחות לפתח מצבים בריאותיים בעייתים, לעיתים קרובות הם מאריכים ימים וסובלים פחות מחרדות ודיכאון האופייניים מאוד לגיל זה.

ללכת על הקלאסיקות – דמקה ושחמט

שחמט הוא משחק מדהים. מצד אחד החוקים והעקרונות הבסיסיים פשוטים וקלים ללמידה, אך הכישורים הכרוכים בהם הם עצומים. אפשר לשחק שחמט במשך עשרות שנים, ולעולם לא להפסיק ללמוד את הנקודות הטובות ביותר של המשחק. שחמט עוסק באסטרטגיה, בפתרון בעיות וחשיבה פרקטית, מה שהופך אותו למשחק מצוין כדי לשמור על ערנות וחדות בזמן המשחק. דמקה קצת פחות מאתגרת, אך היא אופציה לא רעה בכלל למבוגרים המתמודדים עם אתגרים קוגניטיביים. ניתן להשיג היום גרסאות משחקים המעוצבות במיוחד למבוגרים, עם כלים גדולים שקל לזהות ולהזיז.

לשחק באותיות - משחקי מילים

מתשבצי היגיון ועד לשבץ-נא, משחקי מילים הם כיף שלא נגמר ומהווים דרך נהדרת לתרגל זיכרון ומיומנויות שפה. זהו ללא ספק אחד האמצעים הכיפיים ביותר להפעיל בו זמנית מגוון רחב של מיומנויות קוגניטיביות כמו חשיבה ביקורתית, יצירתיות והרחבת אוצר המילים.

לחזור לעבר – משחקי קלפים

עבור רבים מבני הגיל השלישי, משחקי קלפים היוו חלק מרכזי מחיי החברה. חברים רבים נטו להיפגש באופן קבוע למשחק של פוקר, רמי או שלל משחקים אחרים שניתן לשחק בשביל הכיף ולבלות יחד בפעילות מאתגרת ומשעשעת. משחק כזה יכול לעורר זיכרונות רבים ולהשיב לחיי האדם המבוגר פעילות שתסב לו שמחה רבה. משחק ברידג' או רמי משפחתי, עשוי להיות מאתגר ומחזק מאוד ואם אנו משחקים עם ילדים צעירים יותר, תמיד אפשר ללכת על משחקים פשוטים יותר כמו רביעיות או אפילו טאקי. כל המשחקים הללו יאפשרו לנו להפיק יתרונות לא קטנים.

אתגרים ארוכי טווח - פאזלים

כדי לעשות כיף, לא חייבים לבחור בהכרח במשחק תחרותי. ישנם לא מעט משחקים שדורשים דווקא שיתוף פעולה כדי להגיע להישגים. פאזלים, משלבים את כל העולמות באתגרי המשחקים. הם דורשים חשיבה מעמיקה, ריכוז, זיכרון, יכולת להתמקד בפרטים הקטנים ומצד השני, לראות את התמונה הגדולה. על אף שלל האתגרים שהמשחק מציב, מדובר בפעילות מרגיעה מאוד. אפשר לקחת את הזמן ולהרכיב אותו במשך תקופה ארוכה, כשבכל ביקור ממשיכים את האתגר, כך שתמיד יהיה למה לצפות.

הוספת תגובה

תגובות

  • לא נמצאו תגובות